Zgodnie z polityką plików cookies, wykorzystujemy je do poprawnego działania strony internetowej oraz ulepszania jej funkcjonalności. Istnieje możliwość zablokowania lub usunięcia już zainstalowanych plików cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej, jednak może to spowodować ograniczenia niektórych funkcjonalności strony.

Od czego zaczyna się skuteczne pozyskiwanie leadów B2B

Pozyskiwanie leadów sprzedażowych nie jest najłatwiejszym zadaniem w obszarze marketingu, a w przypadku produktów i usług kierowanych do sektora biznesowego niezbędne jest umiejętne opracowanie strategii, która pomoże zdobyć zaufanie klientów. Od czego warto zacząć skuteczne pozyskiwanie leadów B2B?

 


Na początku przypomnijmy, czym jest lead B2B

W teorii jest to kontakt do potencjalnego klienta, pozyskany na drodze wcześniejszej komunikacji marki z leadem, który wyraził zgodę na dalszy kontakt (na przykład na targach biznesowych lub za pośrednictwem strony internetowej). W praktyce to większa lub mniejsza firma lub instytucja, która jest w jakiś sposób zainteresowany twoją ofertą, potrzebuje lub poszukuje podobnych rozwiązań i ma zaplanowany budżet na ten konkretny produkt lub usługę. 

 

Od czego zacząć pozyskiwanie leadów B2B?

Po pierwsze pamiętaj, że musisz dobrze określić swoich odbiorców, aby dostosować styl i platformy komunikacyjne do ich potrzeb. Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie persony marketingowej, tzw. klienta idealnego, zawierającej najważniejsze cechy grupy docelowej, jej problemy i wyzwania. Dzięki temu będziesz wiedział, do kogo kierujesz swój przekaz i w jaki sposób możesz znaleźć te osoby. Zrozumiesz, czym kierują się twoi potencjalni klienci, kiedy szukają usług i produktów z twojej branży, jakie frazy wpisują w wyszukiwarkę, jak długo podejmują decyzje zakupowe i kto jest odpowiedzialny za wielkość budżetu. 

Pozyskiwanie leadów B2B jest o tyle trudniejsze od budowania listy kontaktów B2C, że w przypadku współpracy między biznesem rzadko mamy bezpośredni kontakt z osobą, która jest decyzyjna, a nawet jeśli, to nie podjemuje ona decyzji o inwestycji natychmiast i emocjonalnie, pod wpływem rozmowy telefonicznej czy przeczytanego artykułu. Dlatego precyzyjne opisanie klienta idealnego jest kluczowe.

Po drugie zoptymalizuj wszelkie informacje o swojej ofercie, które reprezentujesz na stronach internetowych, w social mediach, opakowaniach produktu itd. Przejrzysty i zrozumiały projekt sprawia, że odbiorca otrzymuje konkretny i jasny przekaz. Zadbaj o dobrej jakości treści i grafiki oraz kompleksową i intuicyjną stronę internetową, na której potencjalny klient znajdzie wszelkie informacje, możliwość szybkiego skorzystania z pomocy, dostępną ofertę biznesową, kontakt do poszczególnych działów firmy. Pamiętaj o tym, aby projekt strony był spójny z innymi miejscami offline i online, w których pokazujesz swoją markę (kolorystyka, logotypy, czcionki, język komunikacji). Zadbaj o szybkie ładowanie się obrazów, jasną architekturę strony i jej responsywność.

Po trzecie pamiętaj o optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek, czyli zleć redakcję dostępnych treści i zdjęć oraz kodu strony pod względem SEO. Możesz w tym celu wykorzystać współpracę z partnerem i linki afiliacyjne. 

Mając mocne fundamenty możesz zlecić pozyskanie leadów profesjonalnej agencji marketingowej, przygotować kampanie marketingowe oraz rozpocząć długoterminowe działania pozyskiwania leadów organicznie.

 

Skuteczne pozyskiwanie leadów wykorzystuje wielokierunkowe działania, wśród nich nie może zabraknąć dobrze dobranych kanałów komunikacyjnych

 

  • E-mail marketing i telemarketing

Przedsiębiorcy i marketerzy nie zawsze są dostępni do rozmowy telefonicznej i na pewnym etapie mogą preferować kontakt e-mailowy, dlatego dobrze jest być przygotowanym na te dwie ścieżki kontaktu. Funkcje automatyzacji marketingu pozwalają na automatyczne wysyłanie wiadomości do tych, którzy wykonali już dany ruch angażujący tj. zostawili kontakt w formularzu, pobrali e-booka, złożyli zamówienie. Umożliwia to dotarcie do wysokiej jakości leadów we właściwym czasie. Pamiętaj, że wiadomości nie powinny spamować potencjalnych klientów, a raczej być odpowiedzią na ich potrzeby.

Wykonując połączenia telefoniczne w celach marketingowych upewnij się, że rozmawiasz z osobą decyzyjną lub uzyskasz kontakt do takiej osoby. To bardzo ważne w przypadku kontaktów biznesowych, aby swoją ofertę przedstawiać osobom na jak najwyższym szczeblu decyzyjności. Tylko wtedy możemy określić jakość leada i etap, na jakim się znajduje w procesie zakupowym.

Przedsiębiorcy rozważnie zapisują się na newslettery. Są konkretni i oczekują jasnych korzyści wynikających z zamierzonej przez nich inwestycji. Dlatego trudno jest pozyskać leady B2B w sposób wyłącznie organiczny, za pomoca online marketingu. Skuteczne może okazać się zlecenie pozyskiwania leadów z apomoca telemarketingu profesjonalnemu call center. We własnym zakresie wyodrębnij ofertę premium i V.I.P. dla biznesowych subskrybentów, zastanów się, co możesz im dać w zamian za wyrażenie zgody na dalszy kontakt? Co możesz im obiecać w zamian za przyszłą lojalność? 

Warto rozważyć stworzenie prostej strony internetowej pod konkretną kampanię pozyskiwania leadów B2B. Dzięki temu potencjalny klient nie zostanie przytłoczony nadmiarem informacji o firmie. Zaoferujesz mu tylko te treści, które go interesują i zmotywują do nawiązania relacji. W kampanii dedykowanej generowaniu leadów B2B nie zapomnij o reklamach na Linkedin, Google Ads, przemyślanym wezwaniu do działania i działaniu według opracowanej wcześniej strategii. 

Tworząc wartościowe treści, możesz łatwo trafić do tych, którzy potencjalnych klientów, którzy szukają informacji na temat związany z twoją ofertą temat. W swoich publikacjach rozwiązuj problemy grupy docelowej, dla której dedykowane są twoje usługi czy produkty. W ten sposób możesz budować swoje nazwisko jako eksperta, a klienci biznesowi chętniej podejmują współpracę z profesjonalistami. 

Pamiętaj, że nie ma jednej skutecznej strategii dla każdej firmy, dlatego tak ważna jest optymalizacja swoich działań. Nic tak nie rozczarowuje, jak brak przygotowania lub danych do analizy, co uniemożliwia wyciąganie wniosków i dopasowywanie kolejnych kroków w kampanii. Wiesz już, co możesz zrobić. Teraz zastanów się, jakie masz ku temu zasoby i podejmij współpracę z firmami, które pomogą rozpocząć skuteczne pozyskiwanie Leadów B2B oraz dalsze działania z listą mailingową.