Jak zadbać o User Experience?
Jeśli chcesz wprowadzić zmiany w firmie, dobrze jest zrekrutować zespół, który zaangażuje się w poszczególne projekty, ale także wdrożyć działania szkoleniowe i informacyjne dla innych pracowników, aby idea user experience miała silne fundamenty u wszystkich osób pracujących nad danym produktem lub usługą oraz wychodziła poza sam przedmiot fizyczny czy cyfrowy.
Doświadczenie użytkownika (UX) jest popularnym terminem w branży projektowej oraz IT. Ponieważ jest to wciąż rozwijająca się dziedzina, wiele osób nie ma pewności, co oznacza skrót UX - i jak prawidłowo używać tego terminu.
UX, czyli „user experience” to dosłownie: wrażenia/doświadczenia użytkownika. To, jakie użytkownik wynosi odczucia i doświadczenia po interakcji z usługą lub produktem, nazywamy właśnie UX. Doświadczenie użytkownika powstaje podczas używania danego przedmiotu lub korzystania z usługi. Może to być aplikacja, sklep internetowy, ankieta online, ale nie tylko. User experience dotyczy także produktów i usług fizycznych, chociaż w dobie błyskawicznie rozwijającego się życia online, najczęściej spotykamy się z tym określeniem w stosunku do przedmiotów i usług elektronicznych oraz wszystkich cyfrowych procesów, którym podlegamy korzystając z internetu (bankowość, kursy, zakupy itd.).
Wyznacznikiem wysokiego i satysfakcjonującego poziomu UX dla danego przedmiotu lub usługi jest doświadczenie klienta oparte na odpowiedziach na następujące pytania:
-
Czy ten produkt daje mi wartość?
-
Czy jest łatwy, intuicyjny w obsłudze?
-
Czy jest przyjemny w użyciu?
Sukces produktu lub usług zależy właśnie od tego, jak na powyższe pytania odpowiedzą użytkownicy. Poprawiając poziom UX, który oferujesz użytkownikom/klientom, jednocześnie podnosisz jakość swojej marki, firmy i usług w oczach odbiorców. Zacznij od strony internetowej i platform sprzedażowych online, jeżeli z takich korzystasz, a następnie z aplikacji.
W dalszej części artykuły wypunktujemy najistotniejsze elementy zasad UX w kulturze biznesu, na stronie internetowej oraz w komunikacji mailowej.
Jak zadbać o UX w firmie?
Jeśli chcesz wprowadzić zmiany w firmie, dobrze jest zrekrutować zespół, który zaangażuje się w poszczególne projekty, ale także wdrożyć działania szkoleniowe i informacyjne dla innych pracowników, aby idea user experience miała silne fundamenty u wszystkich osób pracujących nad danym produktem lub usługą oraz wychodziła poza sam przedmiot fizyczny czy cyfrowy. Zastanów się, co możesz zrobić, aby wprowadzić kulturę UX w ideologię firmy. Przecież wartość doświadczenia klienta jest ważna nie tylko dla projektanta aplikacji, ale także dla designerów produktowych, marketerów, sprzedawców czy osób z bezpośredniej obsługi klienta. Mało tego, projektowanie UX jest skierowane nie tylko na klientów. Wewnętrzne procesy w firmie, przez które przechodzą pracownicy, jak np. aplikowanie o urlop, zgłaszanie strat, logistyka, wideo konferencje, przyjmowanie reklamacji i wiele innych, składają się z pewnego rodzaju instrukcji; określonych kroków do wykonania przez użytkownika (pracownika). Im lepsze i łatwiejsze będą to rozwiązania, tym sprawniejsza i produktywna będzie praca poszczególnych osób. Jak widać, UX ma ogromne znaczenie na wielu polach, dlatego wdrożenie tej idei w firmie czy organizacji oraz optymalizacja wszelkich procesów, a także produktów i usług pod kątem UX, to opłacalna inwestycja, która zawsze zaprocentuje w przyszłości.
Wdrażanie UX na stronie internetowej, sklepie online i komunikacji mailowej
W dobie szybko zmieniających się trendów w świecie cyfrowym nie trudno o pozostanie w tyle za praktycznymi rozwiązaniami i udogodnieniami, a tym samym - za konkurencją. Przykład: sklepy A, B i C o podobnym asortymencie posiadają różnice w obsłudze klienta.
W sklepie A wprowadzono możliwość złożenia zamówienia bez zakładania konta i/lub założenie konta klienta za pomocą jednego kliknięcia (bez konieczności wchodzenia skrzynkę mailową i potwierdzania rejestracji), dodatkowo dodano kilka nowych możliwości płatności (karta, przelew paypal, przy odbiorze telefonem itd.). W sklepie B istnieje tylko możliwość płacenia przelewem tradycyjnym, nie ma możliwości założenia konta, a więc posiadania zniżek, dostępu do historii zamówień czy reklamacji, a w sklepie C, mimo atrakcyjnych cen w ogóle nie można złożyć zamówienia bez założenia konta, które wymaga podania wielu danych, wyrażenia mnóstwa zgód, a cały proces łącznie z dwukrotnym potwierdzeniem woli utworzenia konta trwa blisko 20 minut. Łatwość przeprowadzenia transakcji jest najcenniejsza i zdecydowanie w tym rankingu wygrywa sklep A. Klienci cenią wygodę i czas. Między innymi to dlatego decydują się na zakupy online, które nie powinny zabierać im tyle czasu, co zakupy stacjonarne. Projektowanie UX polega na umiejętności postawienia się w roli użytkownika i zminimalizownaiu wszelkich przeszkód utrudniających osiągniecie przez niego celu, jaki przyprowadził go na daną stronę czy aplikację.
Co zrobić, aby strona internetowa i e-sklep dawały pozytywny UX:
-
zoptymalizuj szybkość ładowania się strony i reakcji
-
wprowadź atrakcyjne i adekwatne do obszaru wezwania do działania (call to action) np. przycisk zobacz więcej, zamów teraz, zapłać, dodaj do koszyka, zapytaj o szczegóły itp. Projektanci UX biorą pod uwagę także psychologię koloru, wielkość grafik i spójność z designem strony oraz tzw. UX writing
-
zadbaj o przejrzysty design, mądrze i skutecznie wykorzystuj grafiki
-
zadbaj o SEO tekstów, obrazów i kodu
-
zadbaj o przemyślane, trafne nagłówki
-
jeżeli na stronie jest dużo treści, wyliczania np. korzyści, metod, instrukcji - korzystaj z ikon, boksów i punktorów, aby usystematyzować treść i wprowadzić przejrzystość w odbiorze
-
zadbaj o spójność graficzną i użytkową swoich stron pod jedną marką (sklep, strona produktu, landing page, social media)
-
zadbaj o to, aby twoje witryny były responsywne i przyjazne urządzeniom mobilnym
-
przemyśl każdy krok potencjalnego klienta i zastanów się o ile można skrócić jego drogę np. od wyboru produktu do transakcji
-
zaprojektuj chatboty
-
wprowadź innowacyjne rozwiązania płatności, rejestracji konta
-
przygotuj wyczerpującą zakładkę FAQ
-
czerp inspirację do zmian ze zgłaszanych od klientów i użytkowników problemów czy sugestii
Jak wykorzystać świadomość i wiedzę o UX w komunikacji mailowej?
Jedną z podstawowych zasad tworzenia wiadomości e-mail jest utrzymanie estetycznej, ładnej dla oka oprawy graficznej. Przyjazny interfejs, działające i dobrze nazwane linki, jasne komunikaty, zwięzły i intuicyjny przekaz, to elementy, które stają się coraz bardziej istotne w lawinie e-maili otrzymywanych przez użytkowników każdego dnia.
Pamiętając, że najskuteczniejsze wiadomości e-mail ułatwiają użytkownikowi korzystanie z treści i wykonywanie działań bezpośrednio z otrzymanej wiadomości spraw, aby e-mail zaprojektowany w oparciu o UX:
-
zawierał konkretne, krótkie i ciekawe nagłówki oraz temat, przekonujące czytelnika do otworzenia wiadomości, jednocześnie nie będące obietnicą bez pokrycia (treść tematu musi nawiązywać bezpośrednio do zawartości wiadomości mailowej)
-
był wysyłany z domeny firmowej (profesjonalizm wzbudza zaufania, a algorytmy poczty elektronicznej mogą również potraktować mail, jako wartościowy i nie wrzucą go do spamu)
-
nie posiadał ciężkich animacji, dużych obrazów, które przedłużają czas reakcji i ładowania się wiadomości oraz mogą nie być przyjazne dla różnych rozdzielczości ekranów
-
posiadał aktywne linki, a wszelkie odnośniki np. do strony sprzedażowej czy artykułu umieszczone były na ładnym przycisku. Oryginalny i długi link składający się z mnóstwa znaków niestety nie wzbudza zaufania, wprowadza chaos w odbiorze i zwiększa ryzyko odczytania maila jako spam
-
używaj punktorów, ikon i boksów do utrzymania treści w zwięzłej całości